טיפים בכתיבת קורות חיים

קורות חיים - הרושם הראשוני


מסמך קורות חיים נכתב במטרה אחת והיא לגרום למראיין להזמין את המועמד לראיון. לכן, חשוב שהמסמך יהיה קצר, תכליתי, ייצוגי, ובעל יכולת להשפיע על הקורא. מסמך קורות חיים שלא גורם להזמנה לראיון, אינו ממלא את ייעודו ויש לתקנו.


השניות הראשונות, בהן מעיין הקורא ב- "קורות החיים" שלך, ישפיעו אם תוזמן לראיון. חשוב שמהרגע הראשון הקורא יתרשם באופן חיובי מהנתונים שמוצגים לפניו. אם נתון מסוים שמוצג במסמך מעורר בשניות הראשונות רושם שלילי, הקורא יעבור למועמד הבא. לכן בראש ובראשונה על המסמך להיות מסודר ונעים לעין.

 

אורך המסמך

אחת התופעות השכיחות היא הגזמה באורך המסמך של הקו"ח.
זו טעות שיש להימנע ממנה. המסמך צריך להיות קצר וממצה, ברוב המקרים עמוד וחצי מספיקים. זכור! הקורא אדם עסוק, עליו לקרוא עשרות מסמכי קורות חיים, הצג עצמך בצורה ממוקדת.
יש גם לשים לב שהמסמך אינו קצר מדי, במקרים שאין הרבה מה לפרט בתחום המקצועי ניתן להדגיש יותר תחום השכלתי, צבאי או אפילו התנדבותי.

הגדרת התפקיד

הגדרת התפקיד הוא החלק החשוב ביותר בפרק ניסיון מקצועי, למעשה זה החלק החשוב ביותר במסמך, הוא מציג בפני הקורא את תפקידו ומומחיותו של המועמד.
בהצגת התפקידים השונים יש להתחיל בתפקיד האחרון ולהמשיך לעבר תפקידים קודמים יותר.
אם הגדרת התפקיד רשומה בצורה משכנעת הסיכוי להגיע לראיון גדל.
חשוב לנסח את הגדרת התפקיד בצורה שתעורר את התעניינות הקורא.


לדוגמא, מועמד עבד בחברה מסחרית וריכז את המכירות באזור המרכז, במסמך קורות חיים הוא הגדיר תפקידו- איש מכירות, הגדרה משכנעת יותר הייתה יכולה להיות:
מנהל מכירות אזורי (יחד עם הגדלת גודל הפונט והדגשתו).
הגדרת תפקיד נכונה בהרבה מקרים היא הגורם לקבלת הזמנה לראיון. יש גם מועמדים שכלל אינם מציינים הגדרת תפקיד, במקום הגדרת תפקיד הם מציינים את שם החברה בה עבדו, זו טעות, מטרת המסמך להציג את מומחיות המועמד ולא את פרטי החברה בה עבד.
חשוב להגדיר תפקיד באופן משכנע שמתאים לדרישות התפקיד. הגדרת תפקיד נכונה תעשה את ההבדל!

תיאור התפקיד

כמו שהגדרת תפקיד משמשת ככותרת של כתבה בעיתון, שמטרתה למשוך את תשומת לב הקורא, תיאור התפקיד היא כותרת המשנה של הכותרת הראשית. תיאור התפקיד צריך להציג בפני הקורא בקצרה ובהגדרה את עיקרי מומחיותו של המועמד. את תיאור התפקיד מומלץ לפרט ב: 4 עד 6 שורות ממוקדות שמתארות את האחריות העיקרית בתפקיד.
לדוגמא, הגדרת תפקיד: מנהל מכירות


תיאור התפקיד יפורט כך:

  • מנהל צוות של 12 אנשי מכירות
  • מנהל משא ומתן עם גופים מסחריים
  • מנהל מחלקת טלמרקטינג
  • נמצא בקשרי מסחר עם ספקים ורשתות שיווק

 

תיאור התפקיד ממוקד ב- 4 סעיפים בלבד שמציגים בפני הקורא את עיקרי אחריותו בתפקיד, יש מועמדים רבים שמתארים את תפקידם בחצי עמוד ובמקרים קיצונים אפילו בעמוד שלם.
יש להציג את התפקיד באופן קצר וממצה, תיאור תפקידים מתקופות עבר רחוקות מומלץ לתאר ב- 2 או 3 שורות בלבד.
בכתיבה נכונה של קורות חיים יש לעשות שימוש בשם פועל. לדוגמא: במקום לכתוב "ניהלתי צוות של חניכים" מומלץ לכתוב "ניהול צוות חניכים".

השכלה

סעיף השכלה במסמך קורות החיים יופיע לרוב לאחר סעיף פרטים אישיים, ויוצגו בו פרטי ההשכלה של המועמד בסדר כרונולוגי הפוך (התעודה/תואר האחרון נמצא למעלה והתעודה הראשונה למטה).
במקרים בהם רמת ההשכלה אינה מתאימה לדרישות התפקיד המוצע, לדוגמה מועמד ללא תואר אקדמי, מומלץ להעביר את סעיף השכלה לאחר סעיף ניסיון מקצועי.
בראש המסמך חשוב להציג את הפרטים אותם רוצים להדגיש יותר ושיכולים להשפיע על התפקיד.

סעיפים נוספים

קורות חיים - כותרת מסמך קורות החיים תמוקם בראשית הדף ובמרכזו, בגודל 18, ומתחתיה יופיעו הסעיפים הבאים:

 

  • פרטים אישיים - יוצגו בסעיף המועמד, כתובת וטלפון
  • קורסים והשתלמויות - מומלץ להוסיף פרטי קורסים בסעיף נפרד מסעיף ההשכלה
  • שפות - סעיף שפות יוצג בסוף המסמך, למעט מקרים בהם התפקיד מיועד להיות בארץ זרה
  • שרות צבאי - מומלץ להציג את השירות לאחר סעיף ההשכלה. ככל שהסעיף בעל חשיבות ורלוונטיות למשרה, יש להציגו בבולטות רבה יותר
  • תחביבים - סעיף מיותר, המסמך מיועד להצגת ניסיון תעסוקתי בלבד
  • תיאור תכונות אישיות - יש מועמדים שמוסיפים תיאור אישיותי, מומלץ להימנע מכך, ניתן להוסיף במידה ואין מספיק "בשר" והקורות חיים נראים ריקים.
  • המלצות ותעודות - בדרך כלל יש להימנע מהוספת המלצות ותעודות אלא אם נידרש על ידי המעסיק ,מומלץ להוסיף בתחתית העמוד כוכבית ואחריה: "תעודות והמלצות יימסרו עפ"י דרישה".