לעבוד מול או לעבוד עם ?

פרויקטים ולמידה מתוקשבת
יעל דורון
יעל דורון

"בוקר, עוד יום שיגרתי של פיתוח הדרכה עומד לפני. אני מכינה קפה, אומרת שלום, בוקר טוב, לאנשים במסדרון, מתיישבת בעמדה שלי, פותחת את המייל שלי, מסתכלת בתכנון היום שלי ומתעדכנת.


08:00-10:00 - פיתוח יחידת לימוד בנושא תהליך עבודה חדש
10:00-11:00 - ישיבה עם מומחה תוכן


אני כבר אני מתחילה למלמל לעצמי בציוניות... הוא באמת יגיע בזמן? הוא בכלל יגיע מוכן? אולי אני צריכה להתקשר אליו ולתזכר אותו לגבי הפגישה, להגיד לו מה להכין, על מה לעבוד- אז למה בכלל אני צריכה את מומחה התוכן אם גם ככה אני עושה את העבודה שלו?"

כמפתחי הדרכה אנו שואפים ומתחייבים לפתח תוצר הדרכתי איכותי ומקצועי ולכן חשוב לנו לבחור לנו את אנשי המפתח הטובים והמקצועיים ביותר שילוו אותנו בתהליך ויהיה ניתן לסמוך עליהם. למפתחי הדרכה יכולות ורסטיליות טובות והנטייה הטבעית שלנו היא לסמוך בעיקר על עצמנו – מאוד קל לנו לוותר על כל גורם שיכול לעכב או לפגוע מקצועית בתוצר ההדרכתי שתכננו, פיצחנו , פיתחנו והפקנו.


המקרה בתחילת הקטע נשמע לכם מוכר? התחושה מעין זו יכולה לגרום לנו לוותר על אחד מאנשי המפתח המשמעותיים והקריטיים ביותר בשלבי פיתוח ההדרכה – מומחה התוכן. במיוחד אם הנך מפתח הדרכה שעובד בחברת פרויקטים ומפתח תכנים בארגונים שונים ומתחלפים. עובד מקצועי מהארגון הוא קריטי עבורך.


באיזה עוד אתגרים אנו נתקלים בעבודה עם מומחה תוכן?

 

  • מומחה התוכן לא משתף פעולה
  • מומחה התוכן לא מספיק מקצועי
  • מומחה התוכן לא עומד בזמנים/ לא מוצא זמן לפגישות פיתוח, תיקוף
  • מומחה התוכן לא סומך על עליי כמפתח הדרכה כי אף פעם לא עבדתי בארגון


כמפתחים אנו צריכים להכיר ולהבין מהם האתגרים הקיימים בעבודה המשותפת ולקבל כלים כיצד להפוך את העבודה ליעילה ובמקביל להביא את רמת התוצרים לטובה ואיכותית יותר.
במאמר זה נבין מיהו ומה תפקידו של מומחה התוכן, מהם יחסי הגומלין בינו לבין מפתח ההדרכה ואיך ניתן להבטיח עבודה משותפת ואפקטיבית יותר.


נתחיל בהגדרה – מיהו מומחה התוכן?


מומחה התוכן הינו בעל תפקיד בארגון, איש מקצוע הבקיא בידע ובמיומנויות, הנדרשים מהלומדים לבצע בסיום ההדרכה / ההכשרה. מומחה התוכן מספק בתהליך פיתוח ההדרכה את:

  • הידע המקצועי, תיאורטי, מדיניות החברה , נהלים והסבר על תהליכי עבודה
  • חומרי הגלם – גישה לחומרים מקצועיים, הרשאות למערכות מידע ותיקיות ארגוניות
  • חיבור לממשקים נוספים בחברה
  • חיבור לתרבות והרוח הארגונית


בין מפתח ההדרכה למומחה התוכן קיימים יחסי גומלין המשלימים אחד את השני.


מומחה התוכן – נותן אוריינטציית עומק - שולט בעולמות התוכן המקצועי וחיי הארגון.


מפתח ההדרכה – נותן אוריינטציית היקפית – מכווין את מומחה התוכן, מבצע אינטגרציה בין מטרות, צרכים ומיומנויות, מבחין בין עיקר לתפל.


אנו צריכים להפנים שכדי שנוכל לייצר תוצר הדרכתי איכותי יותר, יש צורך בשותפים נוספים שלהם ערך מוסף שלא משנה כמה נהיה מוכשרים מנוסים וחכמים לא נוכל למלא את תפקידם.


באיזה משלבי פיתוח ההדרכה מומחה התוכן משתלב?


נהוג לחשוב ששילוב מומחה התוכן בא לידי ביטוי בשלב תחקור התוכן ולפעמים תוך כדי בשלב הפיתוח. אך העבודה והניסיון בשטח מוכיחים ששילוב מומחה תוכן לאורך כל שלבי הפיתוח מאפשר להפיק תוצר הדרכתי איכותי יותר:

 

  1. איתור צרכי הדרכה - מיפוי צרכים, תחקור ופיצוח - שילוב מומחה התוכן בשלבים הראשוניים של פיתוח התוצר. הידע של מומחה התוכן מאפשרים למפתח ההדרכה לקבל החלטה לגבי פיצוח התוצר ופיצוח התוצר משפיע על הפיתוח וכו'
  2. פיתוח הדרכה - מומחה התוכן יוצק ביחד עם המפתח את ההסברים המקצועיים בשפת הארגון כך שהעברת המסרים תהיה ברורה יותר עבור הלומדים. מומחה התוכן שולט ומדבר את שפת הארגון
  3. תיקוף תוצרי הדרכה – מומחה התוכן עובר על התוצר ההדרכתי הגמור, נותן דגשים ותיקונים ולעיתים אף משתתף בהדרכות פיילוט לקראת ההדרכות
  4. מדידה והערכת אפקטיביות – נמצא בשטח יחד עם העובדים שעברו את ההדרכה ויכול לבצע הערכה לגבי הטמעת התכנים ואפקטיביות ההדרכה

 

אז כפי שאנו מבינים למומחה התוכן יש תפקיד חשוב בפיתוח ההדרכה.


אומנם יש לא מעט אתגרים ותסכולים, אך כעת שאנו מבינים את החשיבות ותועלות שיש בעבודה עם מומחה התוכן, בואו נכיר 2 כלים שיכולו להפוך את העבודה יחד אתו לאפקטיבית יותר:

 

1. הגדרת קריטריונים לבחירת מומחה תוכן רלוונטי. דוגמאות לקריטריונים:

 

  • עובד שתפקודו קרוב ככל שניתן להגדרה השלמה של ביצוע איכותי
  • עובד שישמש מודל לתוכנית ההדרכה
  • עובד בעל יכולות ניתוח וביטוי מילולי טובות
  • מחויב לארגון / לפרויקט / לתהליך

 

2. שיחת תיאום ציפיות

 

שיחת תיאום צפיות נבצע בעת קבלת המשימה והגדרת מומחה התוכן כחלק משיחת היכרות/ התנעה של המשימה. בשיחה זו נגדיר את המטרות המשותפות, את סגנון ושיטת העבודה, לוחות הזמנים, פ"ע קבועים, גבולות גזרה, ונעבוד על הכימיה והתקשורת ביננו. ברגע שמומחה התוכן יבין ויתחבר לעבודת הפיתוח המוטיבציה, הרצינות והתפוקה שלו יהיו גבוהים הרבה יותר.

ולסיכום טיפ קטן אבל כ"כ משמעותי,

לא פעם יש לנו, מפתחי ההדרכה נטייה למקם את מומחה התוכן "מולנו" ולא איתנו. לדוגמא בשפת הדיבור השגרתית שלנו בעבודה: "אני עובד מול מומחה התוכן של המחלקה הפיננסית".

הבסיס לעבודה נעימה וטובה יותר היא בניית מערכת יחסים הדדית, משותפת, כך שתצור עבודה עם /בשילוב מומחה התוכן וע"י כך נפחית את ההתנגדויות והאתגרים שיכולים להיווצר בעבודה השוטפת. זאת אומרת שעלינו לרתום את מומחה התוכן למשימת הפיתוח כך שירגיש הוא חלק מהבניית התוצר כפי שאנו מבצעים תהליך רתימה ללומדים שלנו בתחילת כל מהלך הדרכתי.

 

שיהיה בהצלחה!

קורסים קשורים
לכל המאמרים