תחקור מומחי תוכן – מומחה התוכן ואני

פרויקטים ולמידה מתוקשבת
תחקור מומחי תוכן
JBH

"שלום, אני מפתח הדרכה מחברת א.א.א. והגעתי לפגישה עם רונן. רונן הוא מומחה התוכן בנושא. הגעתי לתחקר אותו".


נשמע מוכר? האם גם אתם מגיעים לפגישות "תחקור" בארגון בו אתם מבצעים את פרויקט פיתוח ההדרכה שלכם?

כמפתחי הדרכה, בבואנו לפתח הדרכה על כל נושא שהוא, אנו נדרשים לאסוף מידע גולמי על הנושא. לצורך כך, אנו קוראים מצגות, קוראים מסמכים, מבצעים תצפיות בשטח וכמובן – מגיעים לפגישות תחקור תוכן עם מומחי התוכן.

 

"לתחקר"? "תחקור?" מילה מעט בעייתית. בואו נבדוק את עקבותיה...


מקורה של המילה "תחקור" הוא ב"חקירה", פעולה אשר נועדה להוציא מידע או לשאוב מידע תוך ביצוע אנליזה לנתונים. מומחה התוכן הוא "הנחקר" ואנו "החוקרים" האוספים את המידע וצמאים לכל פיסת מידע שתשפוך אור על הנושא הלא ברור, או המאתגר, אותו אנו אמורים לפתח.


בעבר, תהליכי פיתוח הדרכה כללו תהליך "תיחקור" או "שאיבת ידע" אשר נועדו לצורך איסוף מידע על נושא הפיתוח. ברוב המקרים, מפתח ההדרכה הגיע לפגישות ארוכות עם מומחה התוכן וקיבל הרצאה ארוכה על הנושא, כשבסופה ניתנה לו מצגת בת 80 שקפים ו 2 מסמכים בני 120 עמודים כל אחד. מפתח ההדרכה שאב את הידע הנדרש ממומחה התוכן, ו"תיחקר" את הנושא באמצעות שאלות או אמירה כללית בסגנון "ספר לי על הנושא" או "מה עוד אתה יודע על הנושא?".


האם אפשר אחרת? האם אפשר לייעל את התהליך הארוך הזה שעולה בזמן ומשאבים גם עבור הארגון וגם עבורנו?


ובכן, אכן כן. היום, תהליכי פיתוח ההדרכה בשוק הדינמי בו אנו חיים, משתנים והופכים קצרים יותר, ממוקדים יותר ואפקטיביים. בשוק תוסס ומשתנה אשר בו ארגונים נדרשים לפתרונות הדרכה מהירים, שיטת תחקור התוכן משתנה. כיום, ניתן להחליף את המילה "תחקור תוכן" ב"שותפות באחריות לתוכן". מומחה התוכן אינו מוח אשר אנו שואבים את תוכנו כמו בסרט מדע בדיוני משנות ה 50, אלא הופך לשותף שלנו לתהליך. מומחה התוכן מספק לנו את המידע הנדרש, האחריות לנכונות הנתונים היא שלו, אולם גם אנו שותפים לתהליך חקר התוכן. "חקר", או בלעז inquiry, הוא תהליך המוכר לאנשי החינוך מ"למידת חקר" או מוכר ליועצים מהמונח "חקר מוקיר". זוהי פעולה משותפת אשר מטרתה פתרון בעיות ומציאת הקשרים לוגיים בין הנתונים שנצברו. כמפתחים, עדיין נשאל שאלות, עדיין נעלה קושיות וסוגיות, אך לא "נתחקר" אלא "נחקור ביחד" את הנושא ונבצע מעין "למידת חקר" משותפת.


בנוסף, אם נשדר למומחה התוכן את תחושת שותפות זו, נרוויח שיתוף פעולה פורה יותר ונפיק יותר מהאינטראקציה עם מומחה התוכן. מנקודת מבטה של מחלקת ההדרכה, חקירה משותפת כזו שלנו עם מומחה התוכן מחזקת בסופו של דבר את הקשר בין השטח, שאותו מייצג מומחה התוכן, לבין מפתח ההדרכה המייצג או עובד מטעם מחלקת ההדרכה בארגון. בכך אנו תורמים באופן עקיף לחיזוק הקשר בין הדרכה לשטח ומייצרים אינטראקציה מפרה שמקלה גם על ניהול הפרויקט וגם על איכות התוכן המתקבל.


לסיכום, מעתה לא עוד נגיע ל"תחקר" את מומחה התוכן, אלא לדון, לדבר ולחקור ביחד.
כעת, נראה כיצד ניתן לבצע תהליך עבודה עם מומחה תוכן הלכה למעשה. אנו נציג בפניכם הצעה לתהליך המתאים להדרכות הכשרה לתפקיד, שימו לב כי אם מדובר בהדרכות שאינן מוכוונות תפקיד ספציפי, התהליך מעט שונה ולא יפורט כאן.


תהליך עבודה מומלץ – מומחה התוכן ואני


שלב א: הגדרה וזיהוי של מומחי תוכן בארגון


בתחילת התהליך, יש להגדיר מיהו מומחה התוכן – לעיתים קיים בלבול בהגדרתו. מומחה תוכן אינו הלקוח, ואינו מזמין הפרויקט. זהו איש מקצוע אשר בקיא בידע הנדרש ומספק למפתח ההדרכה את הידע וחומרי הגלם הרלוונטיים לתוכנית ההדרכה שנקבעה. מומחה תוכן מכיר את המוצר/תוכן לעומק וברב המקרים נתפס בארגון כמומחה או עובד מצטיין.


מי מגדיר מיהו מומחה התוכן? הארגון מגדיר את המומחים, אולם לעיתים בתהליך הפיתוח מפתח ההדרכה מחפש להעמיק בנושא מסויים ומבקש מומחי תוכן נוספים.


טיפ 1: אל תתבלבלו בין הלקוח למומחה התוכן, אלה לא אותם אנשים.


שלב ב: הגדרת תכולות התוכן וקבלת חומרי גלם


בפגישה ראשונה עם המומחה, אנו מגיעים עם תוכנית ההדרכה שנקבעה, או עם רציונל ההדרכה שנקבע עם מחלקת ההדרכה. בפגישה זו, אנו מגדירים את תכולת התוכן – scope – וכן ממקדים את עיקרי התכנים והידע הנדרשים למרכיבי התפקיד העיקריים.


טיפ 2: לכל מרכיב תפקיד, יש להגדיר ידע מוקדם נדרש, מיומנויות וכלים הנדרשים לביצוע התפקיד (כשמדובר בהדרכה מוכוונת תפקיד)

 

שלב ג: עיבוד המידע וחומרי הגלם – הכנת פיצוח מיקרו ראשוני


לאחר הפגישה וקריאת החומרים, אנו ניגשים למלאכת פיצוח הידע. לפגישה הבאה עם מומחה התוכן, עלינו להגיע מוכנים עם רשימת תכולות, עקרון מארגן ורציונל הדרכתי ברור לכל חלק בתוכן המקצועי. נגיע למומחה התוכן עם טבלה המפרטת את מרכיבי התפקיד, מטרות ביצועיות לכל מרכיב, הידע הנדרש, מיומנויות וכלים (כגון מערכות מחשב, טפסים וכדומה).


טיפ 3: בשלב זה, יש לשלוח את הפיצוח והטבלאות שהכנו למחלקת הדרכה לקבלת הכוונה ואישור מתודולוגי.


שלב ד: תיקוף פיצוח ראשוני


מומחה התוכן מאשר את הפיצוח הראשוני ומכאן מתחיל תהליך הפיתוח המלא של כל תוצרי ההדרכה. תוך כדי התהליך, אנו משתפים את מומחה התוכן ומעלים בפניו שאלות ממוקדות.


טיפ 4: רכזו את השאלות למומחי התוכן במסמך אחד. אם נדרשת פגישה, תאמו פגישה והגיעו אליה עם מסמך שאלות מסודר.


שלב ה: תיקוף פיתוח מול מומחה תוכן


בשעה טובה, סיימנו את הפיתוח, אך הדרך לסיום הפרוייקט עוד ארוכה. יש לתקף את החומר מול הלקוח הראשי, מול מחלקת הדרכה ועוד, אולם לפני כל אלה – יש לתקף את החומר עם מומחה התוכן, המהווה "גושפנקא רשמית" לתוכן המקצועי.

טיפ 5: להצגת התוצר ההדרכתי המלא, מומלץ להגיע ל"קריאה מודרכת" עם מומחה התוכן. שליחת החומר במייל לא תמיד מספקת לעומת פגישה בה הערות על התוכן מתקבלות במקום. 

קורסים קשורים
לכל המאמרים