טופס בדף מאמר


*שדות חובה

מה כדאי ללמוד בתחום המחשבים ואיפה? 10 הדברות לבחירת מכללה ללימודי מחשבים

כללי  |  הסבה והכשרה
מה כדאי ללמוד היום בתחום המחשבים? ג'ון ברייס מכללת הי-טק
JBH

ההאטה הכלכלית הגלובלית מציבה בפני כל אחד ואחד מאיתנו מגוון הזדמנויות אמיתיות לשינוי העיסוק וההתמחות או רכישת מקצוע חדש.

אם גם אתם מתחבטים בשאלה הרת הגורל "מה ללמוד כדי להצליח?" אתם בטח יודעים שאחד התחומים שתמיד כדאי ללמוד, ולהיכנס אליו הוא עולם ההי-טק על מגוון המקצועות הכלולים בו. גם במצב השוק היום, צפייה קדימה והתבוננות מעמיקה בהתנהגות השוק במשברים קודמים מראה שבעת היציאה מהמשבר היוו ה''מצטרפים החדשים'' (כאלו שסיימו לימודים אקדמאים או לימודי מקצוע) נדבך מהותי בתהליכי הקליטה וההתאוששות.
על בסיס הנחה זו להלן עשרת הדיברות לבחירת בית ספר להסבה והכשרה (מעבר מקצוע) ללימודי הי-טק. אין משמעות לתחום הנלמד אלא לראיה רחבה ובוגרת, השקעת זמן ואנרגיה ובדיקה מעמיקה של המקום שאנחנו סומכים עליו ש''ייקח'' אותנו לתחנה הבאה בחיים המקצועיים שלנו.

 

1. תהליך המיון לקראת הקורס - בהתקשרות לפרק זמן כה ארוך, קריטי להבין מי יהיו התלמידים שיישבו לידך על ספסל הלימודים. מצד אחד, חשוב לוודא שיש תנאי סף מינימאליים בהם הם עומדים ומצד שני יש לוודא כי הקורס אכן מתאים לך. בבחירת בית הספר חשוב מאוד להקפיד שתנאי הקבלה לקורס יהיו ברורים ויכללו דרישות סף מעבר ל''קיום כרטיס אשראי לתשלום''. במספר מצומצם של מכללות ניתן לבצע מבחן מיון והתאמה איכותי המסיע בהכוונה לקריירה. מטרת המבחן כפולה: ראשית לתת למועמד את הכלים להחליט, עוד בתהליך הרישום, האם הוא מתאים לקורס ושנית, לאפשר לו לדעת ברמת וודאות גבוהה כי משתתפי הקורס האחרים יהיו בעלי רקע וכלים דומים לשלו.



2. איזו טכנולוגיה ללמוד? - לומדים רק טכנולוגיות עם ''אבא'' יציב, אג'נדה ו-Road Map ברורים. קיימות בשוק היום אין ספור טכנולוגיות במגוון סביבות שעונות על התנאי הזה. כל הטכנולוגיות של חברות Microsoft, Oracle, HP, IBM, Cisco ועוד רבות וידועות עונות לתנאי הזה.
איך בודקים? חוקרים קצת לבד, שואלים חברים. נזהרים מפורומים (התייחסות בהמשך).


3. בדיקת הגב הכלכלי - בשוק עם רמת יציבות כלכלית בעייתית כמו היום, חובה עלינו לנקוט משנה זהירות בבחירת בית הספר ובדיקת איתנותו הכלכלית. הגב הכלכלי של בית הספר מורכב מהמשאבים שיש לו עצמו ומהיציבות של בעליו. לימודים בבית ספר הנמצא בבעלות ידיים פרטיות מהווים סיכון גדול יותר מאשר לימודים בבית ספר בבעלות חברה (אם ניתן בורסאית) גדולה, ממותגת, יציבה ואיכותית.
איך בודקים? פשוט מבררים. אין סודות בתחום הזה.



4. האם כדאי ללמוד בבית ספר גדול או קטן? - גם אם גילינו כי לבית הספר גב כלכלי ראוי, חשוב להבין כי גודלו של בית הספר ומגוון הפעילויות שלו מהווים תעודת ביטוח בפני עצמה לך הלומד. לא מעט מכללות סגרו את שעריהן במשברים קודמים והשאירו את תלמידיהם ללא הכסף וללא מקצוע. בית ספר גדול נותן לך התלמיד את רמת הוודאות והביטחון הכלכלי שכספך לא ייזרק לריק.
איך בודקים? באים לבית הספר בשעות הבוקר (פעם אחת) ובשעות הערב (פעם אחת) ופשוט רואים את נפח הפעילות.



5. לא ללמוד אצל ''One man Show'' - השוק הטכנולוגי דינאמי במיוחד. עובדים זזים בין ארגונים ומשנים את זמינותם להדרכות. רישום ללימודים על בסיס ציפייה כי מרצה ספציפי יילמד אותך בקורס משול לרישום לחברת טיסה שיש לה טייס אחד. כשאנחנו הולכים למהלך ארוך טווח של לימודי הי-טק, אסור לנו להתבסס על בתי ספר זעירים שמתבססים על מדריך אחד או שניים (ואפילו יהיו טובים ככל שניתן) אלא על מוסד ותיק עם יכולות מוכחות בקורסים מסוג זה ועם יכולת ''Recovery'' מעזיבת מוביל טכנולוגי כזה או אחר.
איך בודקים? מבקשים לראות את רשימת המרצים המלאה ומבררים שהם באמת מדריכים פעילים ולא רק על הנייר.



6. בדיקת הסמכות בינלאומיות מטעם ספקי התוכנה והחומרה הבינלאומיים - הסמכה של ספק תוכנה בינלאומי מאשרת כי בית הספר עומד בסטנדרטי הלימוד אותם מכתיבה החברה. בבואנו לוודא קיום הסמכה חובה עלינו לוודא כי ההסמכה שניתנה לארגון היא הסמכה ללמד ולא הסמכה למכור רישיונות או לתת תמיכה טכנית. הסמכת הדרכה שונה לגמרי מהסמכות אחרות בתחום התוכנה והחומרה ודומה להתמחות של רופא. יהיה טוב ככל שיהיה - לא תרצה שרופא השיניים שלך יטפל בכאבי הבטן שלך.
איך בודקים? מבקשים לראות את ההסמכה ומבררים באתרי האינטרנט של ספקי התוכנה והחומרה הבינלאומיים.



7. מבררים את כמות הקורסים שרצה במקביל בתחום שאנחנו רוצים ללמוד - בהתחייבות לזמן לימודים ארוך, אנחנו חייבים לבטח את עצמנו למקרה בו נחסיר כמה שיעורים עקב נסיעה, מחלה חלילה או כל מקרה אחר. אנו לא יכולים להתחייב שנוכל לעמוד בעומס הלימודים בקורס. על כן, עלינו להבין אם נוכל לעצור את לימודינו בקורס שלנו ולהשלימם בקורס הבא. לצורך כך עלינו להבין שיש באמת ''קורס הבא'' ולוודא שיש לנו יכולת להשתתף בקורס הבא וכמה קורסים רצים כרגע במרכז ההדרכה (זו האינדיקציה היחידה שלנו להבין כמה קורסים ייפתחו קדימה בתחום).
איך בודקים? פשוט מסתכלים בלוח הקורסים במכללה ללימודי מחשבים. לא בקטלוג ולא באתר אלא במכללה עצמה.



8. הבטחות עבודה - לפני שאנחנו מתפתים להצעה של מכללה עם התחייבות לעבודה עלינו לוודא מהן ההתחייבות שלנו כבוגרי הקורס למכללה ולא פחות חשוב- מה עלינו לעשות כדי לעמוד בתנאי המחויבות (''האותיות הקטנות'').

איך בודקים? קוראים היטב את האותיות הקטנות.



9. עזרה במציאת מקום עבודה - יש צורך להבין היטב את תמהיל העבודה של המכללה הנבדקת. מכללה אשר מבצעת רק (או בעיקר) קורסי ערב או בוקר לחסרי רקע או בעלי רקע קודם מינימלי ואינה עובדת עם השוק ה''אמיתי'' לא יכולה לתת לך את הכלים להיות באמת מיושר עם דרישות השוק. יש לוודא כי המכללה פועלת גם (אם ניתן בעיקר) במגזר העסקי, מעבירה קורסים דומים בארגונים גדולים, במרכזי פיתוח תוכנה וכד'. רק במצב כזה היא תוכל לדעת באמת מה ללמד אותך, לבחור נכון את חומרי הלימוד והטכנולוגיות הנלוות. רק מכללה עם תמהיל כזה תהיה בעלת יכולת לתת לך חיבור אמיתי לעולם הארגונים שמחפשים עבודה.



10. שימוש במדיה חברתית לקבלת ההחלטה  - האינטרנט הוא כלי נפלא. הוא משמש אותנו לאין ספור מטרות, וקבלת מידע היא מהחשובות שבהן. יחד עם זאת, יש לשים לב בקבוצות שונות העוסקות בהמלצות, לפעמים ההמלצות והתשובות נכתבות על ידי בעלי אינטרסים מובהקים, והמידע בהן חלקי, חסר ולעיתים אפילו מזויף. קבוצות אלו צריכות לשמש ככלי תומך החלטה ולא ככלי לקבלת עובדות.

איך בודקים? נכנסים לקבוצות מוכרות וגדולות, בודקים את הממליצים והפרופילים שלהם.

 

וטיפ נוסף משמעותי - חשוב לוודא שמרכז הדרכת לימודי מחשבים הינו מוסמך מטעם כל ספקי התוכנה והחומרה המובילים בשוק. ההסמכות מייצרות בלעדיות בשוק.

בהצלחה!

קורסים קשורים
לכל המאמרים