יש לזכור שקיים הבדל משמעותי בין חזון למציאות וכדי לגשר על הפער חשוב לבנות הדרכה שתשיג את היעדים ושהמסרים שמועלים בהדרכה יהפכו להוראות ביצוע מדויקות שיוכיחו את עצמן בשטח. לפניכם מספר טיפים יעילים להדרכות אפקטיביות יותר.
פיתוח: התאמת ההדרכה למטרותיה
חשוב מאוד לבצע התאמה בין מטרות ההדרכה לתכנים שמועברים בפועל לפי הצרכים הייחודיים של המשתתפים שהגיעו להדרכה.
כך למשל, אם ההדרכה עוסקת בשכלול כישורים של אנשי מכירות חשוב להתמקד בהקניית מיומנויות שיחה עם לקוח, הנעה לפעולה, שפת גוף משכנעת ועוד ואם מטרת ההדרכה הינה הכשרת אנשי שיווק באינטרנט, יש ליצור תכנים ממוקדים שיסייעו להם להכיר את שיטות השיווק בקיימות ברשת ולהתנסות בכל שיטה בפועל במהלך ההדרכה.
* חשוב לתמצת את החומר לעקרונות מנחים וברורים, כיוון שכך קל יותר לזכור ולהפנים הוראות ביצוע ממוקדות מאשר ידע כללי ומופשט.
* יש לשים דגש על הבניית התהליך בהדרכה אפקטיבית: כיצד א מוביל לב’ הוא תהליך שאולי ברור למדריך אך לא תמיד למשתתפים ולכן, יש חשיבות רבה לסדר בה מוצג החומר מהבסיס לשלבי ההתפתחות ובסיום סיכום ש”עושה סדר” בראש ובהדרכה.
הצגה: אמצעי המחשה להדרכה אפקטיבית
הזיכרון החזותי של אנשים רבים מפותח מאוד ולכן, טכניקת המסירה החווייתית של ההדרכה חיונית להצלחה. כדאי להשתמש באמצעי המחשה שונים לצורך המחשת הרעיונות המופשטים. כמו למשל, מצגת עם ביטויי מפתח והרעיונות שחשובים לזכור, סרטון שמעביר את המסר, שימוש בדימויים ובאנלוגיות ודוגמאות שמוכרות למשתתפים מחיי היומיום.
הטמעה: סימולציות ותרגולים שעובדים בשבילכם
תרגול ואימון באמצעות משחקי תפקידים בסביבה המדמה סביבת עבודה יסייעו למשתתפים בהדרכה להפנים את המסרים ולהפוך אותם מתיאוריה למעשה באמצעות התמודדות בסיטואציות נפוצות הלקוחות מעולם התעסוקה ורלוונטיות למשתתפי הקורס.
לדוגמא, אם מדובר בקורס לאנשי מכירות סלולרי, חשוב להמחיז סיטואציות במפגש עם לקוחות, טיפול בהתנגדויות נפוצות או במקרה שקורס של תיקון בעיות במחשב, כדאי לתת למודרכים בזמן אמת לאתר תקלות ובעיות ולהעלות פיתרונות יצירתיים בעבודה פרטנית או קבוצתית.
על סמך המשובים שתקבלו מהמודרכים או אחוזי ההצלחה בתרגול תוכלו לבחון איזה חומר נקלט היטב ועל איזה חומר יש לחזור.
* כוונו בעת ההדרכה לריכוז גבוה – נטרלו רעשי רקע, עניינו את המשתתפים בשלל טכניקות הדרכה יצירתיות תוך שימוש באמצעים שונים לפתיחת ערוצי התקשורת המגוונים כך שההדרכה תתאים לכל סגנונות הלימוד האפשריים לאורך זמן.
מבדקים: הערכה עקבית של ההדרכה
הערכת אפקטיביות בהדרכה היא חלק בלתי נפרד מבקרת האיכות של ההערכה ותורמת לשכלול מערכי ההדרכה.
יש לבחון כל הזמן, תוך כדי תהליך ובסיומו, האם ההדרכה עמדה ביעדים בדרך הטובה ביותר.
* ניתן לעשות זאת על ידי חלוקת שאלונים למודרכים, מבחנים פרויקטים להגשה, הצלחה בסימולציות ותרגולים, קבלת משוב מאיש מתוך התעשייה שהגיע לצפות בהדרכה, שימוש בדו”ח אישי שנתב על כל משתתף כדי להעריך באופן אישי וקבוצתי את הצלחת ההדרכה ועוד.
* חשוב מאוד לפעול ולחתור לשיפור ההדרכה ולהתאים את תכני ההדרכה לפי הרלוונטיות שלהם להרכב המשתתפים ולדרישותיהם וציפיותיהם מההדרכה.