נעמי דברה על ” עולמו המורכב של המנמ”ר במאה ה- 21. תפקיד המנמ”ר עבר בשנים האחרונות תהפוכות רבות, מגמה שללא ספק תמשיך ותתקיים”
לדעתה של נעמי “מנמ”ר שלא יבין ויסתגל לא ישרוד”.
לדברי נעמי “על המנמ”ר המודרני להיות עם אוריינטציה עסקית, עליו לסייע לפתח את הארגון, הוא עוזר להנהלה להשיג את מטרות ויעדי הארגון, לדבר בשפה עסקית ולא טכנית, שפה אותה מבינה ההנהלה.
על מנמ”ר היום, מופעל לחץ לתוצאות מהירות”.
נעמי פרטה את תכונות המנמ”ר המצליח ” חכם, מנוסה, משתף, מניע, אנושי, עם מומחיות טכנולוגית וניהולית.
הוא צריך להיות מנהיג, מוביל פעולה, עם יכולת ביצועית בתנאי מתח, חוש פיננסי אינטואיטיבי, הבנה אנליטית מעמיקה של תהליכים עסקיים ובעל חזון.
הוא צריך להיות עם יכולת תפקוד ביעדים, אילוצים ותקציבים משתנים.
הוא צריך להיות בעל יכולת להתמודד עם קונפליקטים וניגודי אינטרסים מובנים הקיימים בין גורמים שונים בארגון ויכולת התמודדות עם נושאים מורכבים.
רק באופן זה הוא יכול להצליח, הוא חייב כל הזמן ללמוד ולהתעדכן”.
נעמי פרטה את הגורמים איתם מתמודד המנמ”ר:
- הנהלה
- עובדים
- ספקים
- טכנולוגיה
- לקוחות
כדי לשרוד מנמ”ר צריך יכולת להתמודד בצורה מיטבית עם גורמים אלו, באופן משולב.
הנהלה – נבחנת מידי יום בדוחות ומדדים של: הוצאות, עלויות, הכנסות, עמידה ביעדים, השוואה עם מתחרים, מדידה קשוחה ובלתי מתפשרת. אין למנמ”ר פריבילגיה להשתהות, הוא נדרש לרמת ביצוע מהירה הרבה יותר מבעבר, הוא נדרש לספק תפוקות מיידיות, ההנהלה כלקוח דורשת מענה ב- 0 זמן, קיימת תחלופה אינטנסיבית של מנכל”ים, הם נמדדים במדדים נוקשים, אי עמידה ביעדים מנכ”ל מוחלף, כמעט אין ימי חסד.
תפקיד המנמ”ר לסייע למנכ”ל להשיג את יעדיו במהירות האפשרית.
עובדים – מועצמים, מובילי מדיניות, ERP הביא שינוי במיצובם, יש צורך: לאתגר, לתגמל, לשמר, להכשיר, להניע, ללא קשיחות, לעיתים קרובות עובדים הם בעלי ידע טכנולוגי רב יותר משל המנמ”ר, עובדים שמגיעים עם חווית טכנולוגית של מהירות זמינות, מתלוננים שיחידת המחשב בולמת אותם מסיבות של אבטחת מידע וסיבות אחרות, הצורך בהתמקצעות יצר את מיקור חוץ ועובדים הופכים להיות ספקים.
ספקים – ספקים הופכים להיות חלק תשתיתי בניהול הארגון, הם ספקי הידע, הם ספקי המקצועיות, יחידות המחשב מעסיקות פחות עובדים ויותר ספקי מקצועיות, התייחסות אליהם צריכה להיות בדומה לעובדים, לשמר, לאתגר, לתגמל, ללא קשיחות, חוסר יחס לספקים, חוסר תגמול יביא תוצאה של שרות בהתאם, את המחיר ישלם המנמ”ר.
טכנולוגיה – מחייבת התמודדות עם שינויים בקצב אקספוננציאלי, מחייבת גמישות, התאמה, לימוד, אגו בצד, קבלת החלטות נכונות ומהירות, מוכנות ועוד. אין מקום לפרויקטים שמשכם שנתיים – שלוש כפי שהיה, יש צורך בגישור בין פערים בין אנשים בארגון עם אורינטציה טכנולוגיה לבין מונעיה, שלעיתים נמצאים בין מקבלי ההחלטות שיחפשו שיקולים שונים כמו: תקציב, חששות וחרדות. יש צורך ביישום והטמעה מהירים וקצרים של מערכות ויישומים. שילוב טלפונים חכמים, מחשבי לוח, אפליקציות ורשתות תקשורת סלולאריות מתקדמות הפכו את הטכנולוגיה והשימוש בה למשהו מהנה ומבדר, ההפך הגמור כמעט מהשימוש במערכות המחשוב הארגוניות.
לקוחות – לקוחות יודעים הכול ומגיע להם הכול, לקוחות תובעניים, בלתי מתפשרים, רוצים מהר וטוב, פוטנציאל השפעת לקוח לא מרוצה, הפך מ- 8 ל- כמה מיליון, עם הלקוח הולכים יד ביד לאורך כל הדרך”.
נעמי הוסיפה כי בנוסף לגורמים שצוינו “על המנמ”ר לטפל בנושאים כמו: רגולציה, סוגיות משפטיות, תחרות, גלובליזציה, לסייע לארגון להיות ירוק ועוד”.
נעמי ספקה טיפים למנמ”ר איך להתמודד
- לא להפסיק ללמוד ולהתעדכן
- יכולת לפרק בעיה גדולה לבעיה או בעיות קטנות ופתירות
- להנהלה להגיע עם אתגרים ופתרונות, לעולם לא עם בעיה ללא פתרון
- שימוש בכלים מעולם הגישור להתמודד עם קונפליקטים וניגוד אינטרסים
- יחידת המחשב אמורה להיות מוכוונת תוצאות, זיהוי בצורך עתידי והכנת פתרון
- שילוב טכנולוגיות חדשות כמו: שולחן עבודה משותף, שימוש בכלים חברתיים, סביבות שיתוף, שימוש בטכנולוגיית ענן
- בחירת אנשי מקצוע מיומנים מקצועית וניהולית, שילוב יכולות ניהול עם יכולות מקצועיות
- מעבר לתוכנות מדף
- להיות מוכן עם תשובות ופתרונות לתרחישים אפשריים
- מתן שרות עלי פי מדדים הכוללים ניטור ובקרות, הן ללקוחות בארגון והן ללקוחות מחוץ לארגון
קורס המנמ”רים של ג’ון ברייס הינו הקורס המוביל והיוקרתי ביותר בעולם מערכות המידע בישראל. בקורס עברו בשנים האחרונות מאות מבכירי תחום מערכות המידע ומנהלי מערכות המידע בשוק הישראלי והקורס זוכה להכרה על ידי גופים ציבוריים רבים ומהווה את תעודת הכניסה לתפקיד המנמ”ר בארגונים רבים. את הקורס מנחה מקצועית בנצי שפירא, אשר שימש במשך שנים רבות כמנמ”ר של ארגונים מובילים במשק כגון קוקה קולה, פלאפון וידיעות אחרונות.