הרשתות החברתיות הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנחנו פוקחים את העיניים ובודקים מי צפה בסטורי, כמה פרגנו בלייק בפייסבוק, מספר הצפיות ביוטיוב ועד שלא מתקבלת אזהרה שמישהו ניסה לפרוץ לנו לחשבון (או הצליח) אנחנו לעיתים שוכחים שהמידע שלנו חשוף.
פרשת קיימברידג’ אנליטיקה, בה נאספו מיליוני נתונים אישיים של משתמשי פייסבוק ללא הסכמתם לצרכים פוליטיים מתוך כוונה להשפיע על הבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2016, נחשבת לדליפה הגדולה ביותר בתולדות פייסבוק. הסקנדל העלה גם את המודעות לסיכון שקיים בשימוש ברשתות חברתיות וחשיבות אבטחת מידע והגנה על נתונים.
מודעות שמבוססות על העדפותיכם או הפעילות שלכם ברשת החברתית הן דוגמא לשימוש שעושות הרשתות החברתיות במידע שיש להן עליכם: מהיכן התחברתם (מיקום, דפדפן, מכשיר) ומה עשיתם ברשת, מי האנשים הקרובים לכם ביותר, סיסמאות חשובות, כתובות (אלקטרוניות ופיזיות) ומידע פיננסי (פייפאל, כרטיס אשראי).
מבחינת המשווקים מדובר במידע יקר ערך שמאפשר להתאים את הצעות המכר להעדפות הצרכן, ולפעמים זה באמת נוח להיחשף למוצרים ושירותים מעניינים שעונים על הצרכים, אבל לכל מטבע יש שני צדדים וכמו שיש חברות שמייעלות את ההליך השיווקי יש גם מי שעשויים לעשות בו שימוש לרעה.
לפניכם מספר הצעות כיצד לשמור על פרטיות ולמה לשים לב בשיתוף המידע ברשתות החברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, טיק טוק, לינקדאין וכדומה.
הכל מתחיל בסיסמה
נתחיל ממידע שהרשתות החברתיות מציעות לשתף בפתיחת פרופיל מקוון. לרוב הפרופיל המקוון יכלול תמונה, תאריך לידה, מצב משפחתי, השכלה, תחומי עניין.
שימו לב שלרוב כדי לפתוח פרופיל אישי, למשל בפייסבוק, מספיק לכתוב שם, תאריך לידה ולתת סיסמה. אנשים רבים מתעצלים לגוון סיסמאות ומוסרים לכל רשת חברתית ואתר את אותה הסיסמה (כך שפעמים רבות הסיסמה לפייסבוק היא הסיסמה לחשבון הבנק).
חשוב מאוד לגוון במידה של פריצה, כיוון שהאקר שיפרוץ לפייסבוק יוכל לנסות את הסיסמה שלכם הידועה לו כעת באתרים שונים, וכן להשתמש בסיסמה המורכבת מאותיות גדולות וקטנות באנגלית, מספרים ותווים מיוחדים כמו סימן קריאה או סימן שאלה וכדומה.
ניתן להגדיר בטלפון שהמיקום שלכם לא ייחשף באפליקציה בעת התחברות אך יש לכבות את האופציה מהגדרות הטלפון ולא מתוך הרשת החברתית עצמה.
מציבורי לפרטי
פעמים רבות המידע אודותיכם מוגדר ציבורי כברירת מחדל ועליכם לשנות ולהגביל את הגישה. המידע שאתם מוסרים בפרופיל או בקבוצות ובסטטוס יכול לשמש לרעתכם, וכבר היו הרבה מקרים של אנשים שעשו צ’ק אין בנתב”ג או דיווחו שהם בצימר וחזרו לבית ריק שנפרץ ונשדד.
תוכלו להגדיר מי יכול לראות כל פוסט, ופוסטים בהם נמסר מידע רגיש להגדיר שרק חברים קרובים יראו והפוסט לא יוגדר ציבורי. היו מודעים גם להתנהגות שלכם ברשת – קבוצות בהן אתם חברים, דפים אחריהם אתם עוקבים – כל זה מידע שנסרק ומתועד.
זהירות, צד ג’
לעיתים ניתנת גם גישה למשתמשי צד שלישי כמו אפליקציות מסוימות בגישה למידע שמפורסם על ידכם ברשת החברתית, וחשוב לשקול היטב אם תרצו להירשם או להיכנס לאפליקציה דרך הפייסבוק או האינסטגרם ולאפשר גישה לצד ג’. (במקרה זה, חשוב להכיר גם את מדיניות הפרטיות של צד ג’). קיימת גם תקשורת בין הנכסים למשל של פייסבוק – וואטס אפ – אינסטגרם כך שהמידע נאסף ממקורות שונים ומסונכרן ומאפשר לקבל תמונה רחבה על הפעילות שלכם.
חשוב לדעת שהרשתות החברתיות משנות את מדיניות הפרטיות שלהן לעיתים ללא אישור מהמשתמשים ולכן, כדאי להיכנס מעת לעת למדיניות הפרטיות ולקרוא היטב את הכתוב על מנת להבין אם יש הגדרות שונות שתרצו לשנות בעקבות שינוי במדיניות הפרטיות.