דברים שכדאי לדעת על בינה עסקית

למעשה, מיום ליום נעשה מורכב יותר לבצע כריית מידע, לקטלוג אותו ולנתח אותו. כאן נכנסת לתמונה בינה עסקית, שם כולל לקבוצה של טכניקות ייחודיות שמסייעות בתהליכי קבלת החלטות בארגונים על סמך ביצועי עבר ונתונים מהווה.

 

אומנם כמעט לכל עסק יש מידע שהוא צובר, אבל בארגונים בינוניים ומעלה כמות הנתונים שקשורים לפעילות העסקית היא עצומה מה שהפוך את ניתוח הנתונים בצורה ידנית לבלתי אפשרי.
זו הסיבה שאנליסטים ומומחי דטה רבים החלו לחפש פתרונות יצירתיים לעיבוד ממוחשב ואוטומטי של המידע והגיעו ליצירת מודלים מבוססי מחשב שתפקידם הוא לסייע בהסקת מסקנות חשובות על בסיס הנתונים הקיימים.

בינה עסקית (או באנגלית BI – Business intelligence) הוא לא תחום חדש, כבר בשנות ה-60 של המאה הקודמת, למעשה עם עליית המיחשוב הארגוני, החלו להתפתח מודלים פשוטים שבהתחלה כללו רק כמות קטנה של נתונים. כיום מדובר באחד מהתחומים החמים בארגונים כיוון שישנם מודלים מורכבים מאוד המסוגלים לעבד ביעילות שיא כמויות עצומות של מידע ואפילו בו זמנית.

 

חברות רבות ומובילות בשוק כמו אורקל, מיקרוסופט ו- IBM פיתחו תוכנות BI שחלקן לא בהכרח דורשות אינטגרציה והטמעה אלא מאפשרות בניית דו"חות מתקדמים לפעילויות אנליסטיות שיסייעו לכל ארגון לקבל החלטות מחלוקה תקציבית נכונה דרך איזה מוצרים כדאי לפתח בהתאם לסולם המכירות ועד הכרות עם הרגלי הצריכה והשימוש של לקוחות. אומנם התוכנות האוטומטיות קיצרו תהליכים בארגון ופתרו דילמות שונות אבל ארגונים גדולים שמנצלים את מאגרי המידע העצומים שלהם לצורך פעילות עסקית אפקטיבית מחפשים מומחי בינה עסקית ממתכנתים ועד מנהלי פיתוח ואנליסטים כדי להפיק את הפוטנציאל המקסימלי מהמידע הקיים לצורך הצלחה עסקית.

 

עבודה בתחום מזמנת אתגרים רבים ותהליכי עבודה דינאמיים, כשתהליך עבודה אופייני בבינה עסקית כולל מספר שלבים בדרך:
ראשית, מדובר בניתוח המידע וזיהוי סוגי נתונים עסקיים שהארגון מעוניין להכליל. יש לזכור שיש הרבה מידע רלוונטי אבל יש גם הרבה מידע לא רלוונטי שאין צורך לקטלגו ולנתחו.

לאחר מכן, עוברים לשלב המורכב של בניית מאגר הנתונים במסגרתו יש צורך לקבץ את הנתונים במאגר ייעודי המותאם לצרכי הארגון וכמובן להפכו לידידותי למשתמש, כי ישנם הרבה מאוד מאגרי ידע בארגונים אליהם יש גישה לעובדים נבחרים בארגון ואפילו לכלל העובדים, כל אחד לידע שרלוונטי לתחום עיסוקו.

שלב ניתוח הנתונים הוא אחד השלבים הקריטיים בניהול BI, כיוון שיש לזהות דפוסים שדורשים התייחסות כמו הרגלי גלישה של לקוחות או מוצר נמכר במיוחד בשבוע האחרון והניתוח הוא למעשה מתמשך כי כל פעם מחדש מנתחים את הנתונים לפי הצורך ומפיקים את הערך המוסף החיוני לארגון כדי לקבל החלטות כמו איזה מוצר לשווק, איזה שירות דורש שיפור או מה הלקוח למעשה מחפש כשהוא מגיע לרשת ועוד.

הפקת דו"חות הם חלק בלתי נפרד מהתהליך של בינה עסקית, יש מערכות שמפיקות דו"חות על בסיס קבוע ויש מערכות בהן ניתן להחליט מראש איזה דו"ח להפיק, מתי וכדומה ובכל מקרה הדו"חות מדווחים על תוצאות הניתוחים שבוצעו. היתרון הגדול הוא כמובן שניתן להפיק נתונים ודו"חות בזמן אמת וכך לדעת בדיוק מה להציע ללקוח במעמד המכירה או איזה מבצע להציע ועוד.

בינה עסקית חשובה לכלכלנים, למנהלי שיווק, פיתוח עסקי ואסטרטגיה ולכן מפתחי או מנהלי בינה עסקית בארגון הם בין אנשי המפתח שמסייעים לגורמים השונים לנווט נכון את האסטרטגיה של החברה.

Schedule Appointment

Fill out the form below, and we will be in touch shortly.

לא הצלחנו לאתר את הטופס.

בודק...