page up
envelopeלהשארת פרטים

אנחנו חיים בעידן המכונה ביג דטה, כמויות אדירות של מידע נאסף בארגונים בין אם אודות פעילויות של לקוחות ושל עובדים ובין אם תהליכי עבודה ואלה מגיעים מערוצי מידע שונים מאתר האינטרנט, מדיה חברתית, סלולאר, פעילות פיזית של לקוחות למשל בחנויות וכדומה.

למעשה, מיום ליום נעשה מורכב יותר לבצע כריית מידע, לקטלוג אותו ולנתח אותו. כאן נכנסת לתמונה בינה עסקית, שם כולל לקבוצה של טכניקות ייחודיות שמסייעות בתהליכי קבלת החלטות בארגונים על סמך ביצועי עבר ונתונים מהווה.

 

אומנם כמעט לכל עסק יש מידע שהוא צובר, אבל בארגונים בינוניים ומעלה כמות הנתונים שקשורים לפעילות העסקית היא עצומה מה שהפוך את ניתוח הנתונים בצורה ידנית לבלתי אפשרי.
זו הסיבה שאנליסטים ומומחי דטה רבים החלו לחפש פתרונות יצירתיים לעיבוד ממוחשב ואוטומטי של המידע והגיעו ליצירת מודלים מבוססי מחשב שתפקידם הוא לסייע בהסקת מסקנות חשובות על בסיס הנתונים הקיימים.


בינה עסקית (או באנגלית BI - Business intelligence) הוא לא תחום חדש, כבר בשנות ה-60 של המאה הקודמת, למעשה עם עליית המיחשוב הארגוני, החלו להתפתח מודלים פשוטים שבהתחלה כללו רק כמות קטנה של נתונים. כיום מדובר באחד מהתחומים החמים בארגונים כיוון שישנם מודלים מורכבים מאוד המסוגלים לעבד ביעילות שיא כמויות עצומות של מידע ואפילו בו זמנית.

 

חברות רבות ומובילות בשוק כמו אורקל, מיקרוסופט ו- IBM פיתחו תוכנות BI שחלקן לא בהכרח דורשות אינטגרציה והטמעה אלא מאפשרות בניית דו"חות מתקדמים לפעילויות אנליסטיות שיסייעו לכל ארגון לקבל החלטות מחלוקה תקציבית נכונה דרך איזה מוצרים כדאי לפתח בהתאם לסולם המכירות ועד הכרות עם הרגלי הצריכה והשימוש של לקוחות. אומנם התוכנות האוטומטיות קיצרו תהליכים בארגון ופתרו דילמות שונות אבל ארגונים גדולים שמנצלים את מאגרי המידע העצומים שלהם לצורך פעילות עסקית אפקטיבית מחפשים מומחי בינה עסקית ממתכנתים ועד מנהלי פיתוח ואנליסטים כדי להפיק את הפוטנציאל המקסימלי מהמידע הקיים לצורך הצלחה עסקית.

 

עבודה בתחום מזמנת אתגרים רבים ותהליכי עבודה דינאמיים, כשתהליך עבודה אופייני בבינה עסקית כולל מספר שלבים בדרך:
ראשית, מדובר בניתוח המידע וזיהוי סוגי נתונים עסקיים שהארגון מעוניין להכליל. יש לזכור שיש הרבה מידע רלוונטי אבל יש גם הרבה מידע לא רלוונטי שאין צורך לקטלגו ולנתחו.


לאחר מכן, עוברים לשלב המורכב של בניית מאגר הנתונים במסגרתו יש צורך לקבץ את הנתונים במאגר ייעודי המותאם לצרכי הארגון וכמובן להפכו לידידותי למשתמש, כי ישנם הרבה מאוד מאגרי ידע בארגונים אליהם יש גישה לעובדים נבחרים בארגון ואפילו לכלל העובדים, כל אחד לידע שרלוונטי לתחום עיסוקו.


שלב ניתוח הנתונים הוא אחד השלבים הקריטיים בניהול BI, כיוון שיש לזהות דפוסים שדורשים התייחסות כמו הרגלי גלישה של לקוחות או מוצר נמכר במיוחד בשבוע האחרון והניתוח הוא למעשה מתמשך כי כל פעם מחדש מנתחים את הנתונים לפי הצורך ומפיקים את הערך המוסף החיוני לארגון כדי לקבל החלטות כמו איזה מוצר לשווק, איזה שירות דורש שיפור או מה הלקוח למעשה מחפש כשהוא מגיע לרשת ועוד.


הפקת דו"חות הם חלק בלתי נפרד מהתהליך של בינה עסקית, יש מערכות שמפיקות דו"חות על בסיס קבוע ויש מערכות בהן ניתן להחליט מראש איזה דו"ח להפיק, מתי וכדומה ובכל מקרה הדו"חות מדווחים על תוצאות הניתוחים שבוצעו. היתרון הגדול הוא כמובן שניתן להפיק נתונים ודו"חות בזמן אמת וכך לדעת בדיוק מה להציע ללקוח במעמד המכירה או איזה מבצע להציע ועוד.


בינה עסקית חשובה לכלכלנים, למנהלי שיווק, פיתוח עסקי ואסטרטגיה ולכן מפתחי או מנהלי בינה עסקית בארגון הם בין אנשי המפתח שמסייעים לגורמים השונים לנווט נכון את האסטרטגיה של החברה.

קורסים בתחום שיכולים לעניין אותך

icon
מפתח BI בסביבת 2016 SQL Server

390 שעות אקדמאיות

Business Intelligence - בינה עסקית הינו תחום העוסק בגיוס כלל משאבי הארגון, לטובת שיפור הפעילות העסקית. התחום חולש על כלל מחזיקי התפקידים בהיבט הארגוני...
ספרו לי עוד
ספרו לי עוד

נשמח לייעץ, ללוות ולענות על כל השאלות

סניף מועדף

אני מסכים/ה שג'ון ברייס הדרכה תשתמש במידע למטרות שיווק, דיוור ישיר ומשלוח פרסומות באמצעי הקשר שמסרתי, ותכלול אותו במאגר המידע של החברה, והכל בכפוף למדיניות הפרטיות של ג'ון ברייס הדרכה וקבוצת מטריקס הזמינה כאן.

המידע שייאסף יישמר במאגר מידע מס' 700019285 הרשום בפנקס מאגרי המידע. להסרה בעתיד פנה/י לדוא"ל infomail@johnbryce.co.il או לטלפון: 03-7100777.