בעקבות גל היישומים, חלק בלתי נפרד היום מקידום אתרים מוקדש לקידום אפליקציות. תהליך שנקרא ASO– App Store Optimization, ומיועד לביצוע אופטימיזציה למנועי חיפוש עבור יישומיים ניידים. הכוונה היא להעלות את היישומים בדירוג באמצעות מילות מפתח בחנויות היישומים על מנת להשיג יותר הורדות וכך להעלות את החשיפה וכתוצאה מכך – את הרווחים.
כפי שתלמדו במסגרת קורס קידום אתרים, תהליכי ASO – קידום אפליקציות מתמקדים במספר פרמטרים שקשורים לאפליקציה וכמובן שמעבר לכך שהיישום צריך להיות אטרקטיבי, לענות על צורך, להיות ידידותי למשתמש על מנת שמשתמשים ירצו להורידו אותו ולהמליץ עליהם לחברים, עליו גם להיות מותאם למנועי החיפוש. מנתונים עולה ש- 63% מהאפליקציות מתגלות באמצעות חיפושים בחנות האפליקציות.
התהליך דומה ל-SEO אך נבדל ממנו בכך שהוא מיועד לקידום יישומים במכשירים ניידים וטאבלטים.
קידום אפליקציות – איך מתחילים?
אז איך עולים בחיפושים? נתחיל בכך ששמה של האפליקציה הוא קריטי לחשיפה בתוצאות ולהבאת תנועה ליישום, כאשר פעמים רבות היזמים שעומדים מאחורי היישום לא בהכרח חושבים על שם שיעלה בחיפוש אלא על שם יצירתי. הבעיה היא ששם אפליקציה שאינו כולל ביטויי מפתח לא בהכרח יעלה בחיפושים, לדוגמא, כשמשתמש מחפש אפליקציית שעון מעורר או אפליקציית סריקת משתמשים ולכן, מומלץ לבצע שינוי לשם כך שלפחות מילת מפתח אחת תהיה כלולה בשם האפליקציה. כנ”ל בנוגע לכותרת של האפליקציה המוגבלת עד כ-30 תווים וחשוב שגם היא תכלול ביטוי מפתח אשר רלבנטי למשתמשים הפוטנציאליים על פי מחקר מילות מפתח שבוצע מבעוד מועד על פי בדיקת מתחרים ואילו ביטויי מפתח כדאיים לקידום ויש סיכוי שבהם האפליקציה תעלה ותבלוט ביחס לאפליקציות מתחרות.
יש לתת את הדעת גם לתיאור האפליקציה, הרי זהו הטקסט הנלווה שמתאר את היכולות של האפליקציה, יתרונות השימוש והכל בדרך שיווקית המניעה לפעולה אך כזו הכוללת גם ביטויי מפתח כפי שעלו בחקר מילות מפתח. למעשה, כמות ההקלקות משפיעה על הקידום וכדי לגרום להקלקות יש להשתמש בתמריצים שונים מ”האפליקציה שתשנה את חייכם” ו”עד חינמית למשך זמן מוגבל”. דירוג גבוה יותר של אפליקציה היא כאמור ביחס למספר ההורדות, כיוון שככל שיש יותר הורדות לאפליקציה כך יותר משתמשים חדשים משתכנעים גם הם להוריד אותה.
כמובן שחשוב לפנות למשתמשים הרלבנטיים על פי אפיון ופילוח קהל היעד של אפליקציה. מעבר להורדות יש השפעה גם למעורבות של משתמשים ובעיקר להמלצות ולביקורות שלהם, כך שכדאי כבר בתיאור להבטיח בונוס כלשהו למי שמדרג וממליץ על היישום.
לקדם ולבדוק מה באמת עובד
פרמטרים נוספים שמשפיעים על קידום האפליקציות קשורים לשיוך הקטגוריאלי של היישום. חשוב שהוא יהיה משויך ליותר מקטגוריה אחת על מנת שיגיעו אליו במגוון דרכים. במקרים רבים, מומלץ מאוד גם לתרגם את האפליקציה למגוון שפות כדי שיגיעו אליה משתמשים מכל העולם. חשוב לדאוג בדירוג האורגני של היישום גם לאלמנט של עדכונים לאפליקציות, תוספות ושיפורים כדי שהיישום יהיה עדכני ככל שניתן. למעשה, אפליקציות שמתעדכנות בתדירות גבוהה זוכות לחשיפות רבות יותר בולטות בראש הדירוגים.
מהבחינה הוויזואלית, כדאי לקדם את היישום גם בליווי תמונות ממוזערות של היישום וגן צילומי מסך מתוך האפליקציה על מנת להעצים את חוויית המשתמש ולגרום לו להוריד את האפליקציה.
אפשר לבצע AB TEST על ידי שינוי שם, כותרות ותיאורים, לוגו או תמונות ולבחון כיצד שינויים אלה משפיעים על ההופעה בחיפושים, על ההורדות וכן לבדוק היכן ממוקמת האפליקציה בכל אחת מהחנויות ובמידה ויש הבדל משמעותי, לבחון ממה נובעים ההבדלים.
מי צריך לעשות ASO ומתי?
יש לזכור שאופטימיזציה של אפליקציה היא לא עבודה חד פעמית וממש כמו קידום אתר מדובר בתהליך רב שלבי ומתמשך לקידום היישום בדירוג. לא מבחינים מיד בתוצאות אלא כעבור זמן ולכן, יש להיעזר בסבלנות. בקורס קידום אתרים נלמד גם תהליך ASO כך שתוכלו לבצע קידום אפקטיבי ליישום שלכם או ליישומים אחרים כחלק מהעבודה בתחום. אפליקציה מוצלחת מחזקת את המותג, מעלה מודעות, מגדילה את הדאטה בייס, מחזקת אתר נלווה במידה וקיים ויכולה להעלות מכירות וכך גם לשפר רווחים.
לכל יזם, מפתח או מקדם אתרים שווה היום להכיר את התחום ולהשקיע בקידום אפליקציות. חשוב להתחיל בתהליך כבר בשלב תכנון האפליקציה מבחינת גיבוש אסטרטגיה, קונספט, עיצוב הלוגו ובחירת השם ולהמשיך בתהליך כל הזמן שהיישום באוויר ולוודא שהוא עולה במיקומים או שומר על מיקום אטרקטיבי לאורך זמן.