ניתוח מערכות במאה ה-21 – מחשבות וכיוונים

תוכן עניינים

ניתוח מערכות הינו תחום ליבה, שמהווה ציר קריטי בארגונים. חשיבותו של מנתח המערכות מגיעה מעצם היותו נקודת מפגש בין עולמות עסקיים טהורים שמניעים את הארגון לבין עולמות טכנולוגים מגוונים שתומכים בו.

תפקידנו כמנתחי מערכת הוא להבין ולאתר את הפערים בצרכים ובתהליכים העסקיים שקיימים בארגון בכל רגע נתון  ולייצר עבורם פתרון.
בין אם מדובר בפיתוח טכנולוגי עבורו נייצר מפרט פיתוח מדויק! או בצורת חלופה תהליכית ו/או ממשקית בין מערכות מידע.

במהלך השנים עם התפתחות תחום ה- IT השתנה והותאם תפקידו של מנתח המערכות, נוספו לו שליטה ואחריות.  לא רק ניתוח תהליכי מטא-טכנולוגי אבסטרקטי,
אלא מגע ישיר עם הטכנולוגיה וליווי צמוד של השינויים עם גופי הפיתוח, הבדיקות וכמובן גורמי ההטמעה בשטח.
מנתחי מערכות במאה ה-21 נדרשים להכיר טוב יותר צורות פיתוח ואת המתודולוגיות שנעות -החל ממערכות ליבה קלאסיות (פרוצדורליות( דרך מערכות מכוונות אובייקטים (OOP) דוגמת מערכות Web שפיתחו בשני העשורים האחרונים ו-מערכות מידע שמפותחות בימים אלו בגישת ה- Microservices.

כמו כן, בשנים האחרונות עולה חשיבות מעורבותו של מנתח המערכות בנקודות החיבור הקריטיות בין המערכות – ממשקי הAPI- השונים הקיימים בארגון, דוגמת Webservices, REST ו-GraphQL .
מנתח מערכות היום חייב לקחת בחשבון את המשמעות של שימוש בממשקים הללו ככלי יסוד להעברת נתונים ושמירה על עדכניות הנתונים במערכות שכנות – פנים וחוץ ארגוניות.  אפיון הצורך מגיע מצד המנתח, אופי הפתרון הטכנולוגי המדויק יקבע ע״י הארכיטקט אבל המנתח הוא הטריגר לכך!

כחלק מתהליך הכשרת מנתח מערכות, אנחנו שמים את הדגש על הבנת התהליכים והמתודולוגיות השונות בעולם מערכות המידע תוך כדי היכרות עם הנושאים הטכנולוגיים שמשולבים בתהליך ניתוח המערכת.  בכל מהלך ההכשרה ישנו דגש קריטי על הפן האנושי והתקשורתי עם העסק שבא לידי ביטוי כלקוח, משתמש ומשתמש קצה.
את הסקירה פתחנו בזה שמנתח המערכות מהווה ציר בין שתי נקודות העסק, הלקוחות ותהליכי העבודה אל מול הטכנולוגיה!

קל יותר להתמקד בטכנולוגיה ולהעמיק בה, אך אחד מן האתגרים של מנתח המערכות הוא דווקא להצטיין בצד הבין-אישי, חברתי ,להיות רגיש למסרים המרומזים שעוברים בשיחות ובראיונות עם הלקוחות.  מנתח מערכות טוב חייב ללמוד להיות קשוב לסאב-טקטס שנאמר, הצרכים האמיתיים להם הלקוחות ׳באמת׳ זקוקים ואינם נאמרים בצורה מפורשת!
כמו כן, חובה להבין את משמעות וחשיבות הקשרים החברתיים-מקצועיים אותם צריך לייצר ולתחזק מנתח מערכות, אלה הדברים שיעזרו לו למקד את הפתרון ולאתר אלטרנטיבות מקצועיות בארגון!

מילה אחרונה לסיכום, מנתח מערכות טוב חייב להביא ולהגדיר מפורשות את השינוי והפתרון הנדרש בצורה ברורה ומפורשת וכל זאת מבלי ״לדרוך על בהונותיהם״ של אנשי המקצוע ומבלי ליצור אנטגוניזם.   חשוב ללוות את התהליך מקצה לקצה ולחקור את הפתרון שתכננו – דרך הפיתוח, הבדיקות ובדיקות המשתמש – להיות נוכח ברוב אבני הדרך אפילו ברמה מדגמית, כל אלו יהפכו לכלי תחקורי ודרך לשיפור עצמי מפרויקט לפרויקט ולבסוף יהפכו את מנתח המערכות לעמוד תווך שתמיד כדאי להיוועץ בו ולא לעקוף אותו בדרך לפתרון איכותי!

אייל

תוכן עניינים

Schedule Appointment

Fill out the form below, and we will be in touch shortly.

לא הצלחנו לאתר את הטופס.

בודק...