תעשיית ההייטק הישראלית, שמעסיקה מאות אלפי עובדים, נמצאת בעיצומו של שינוי תפיסתי מעניין. במקום להחליף מקומות עבודה לעיתים קרובות, כפי שהיה נהוג יותר בעבר, יותר ויותר עובדים בוחרים להתפתח בתוך הארגון בו הם כבר עובדים, לבנות בו קריירה ארוכת טווח ולהתקדם לתפקידים בכירים. בין אם מדובר במסלול טכנולוגי ובין אם בדרך ניהולית, הקידום הפנימי הופך ליעד מרכזי. השאלה היא – מה באמת צריך כדי להגיע לשם, ואילו הזדמנויות מחכות לעובדים שרוצים לעשות את הצעד הבא?
אז מה דרוש כדי להתקדם?
אחת הדרכים המרכזיות להשיג קידום בתוך הארגון היא באמצעות פיתוח מקצועי והתמדה. חברות הייטק רבות משקיעות היום בהון האנושי שלהן ומאפשרות לעובדים להשתתף בקורסים ובכנסים מקצועיים כדי לשדרג את היכולות, להעמיק את הידע ולהישאר מעודכנים בטכנולוגיות ובמגמות החדשות בכל תחום.
עובדים שמצליחים להתבלט הם אלו שמגלים יוזמה, מוכנים לקחת אחריות על פרויקטים חדשים ומשקיעים בהרחבת הידע, לא רק בתחומם הישיר, אלא גם בתחומים משיקים שיכולים לחזק את תרומתם לארגון.
במקרים רבים, הארגון עצמו מספק את הפלטפורמה לכך, ממימון השתתפות בכנסים, דרך קורסים והסמכות מקצועיות, ועד הכשרות ניהוליות שמכינות את העובד לשלב הבא בקריירה.
כנסים מקצועיים – אמצעי לצמיחה מקצועית
כנסים מקצועיים מהווים מקום מצוין להיחשף לידע עדכני, לשמוע הרצאות ממומחים וליצור קשרים עם קולגות מהתעשייה. הם מאפשרים לעובדים להביא לארגון רעיונות חדשים, להכיר טכנולוגיות חדשניות ולזהות הזדמנויות לשיתופי פעולה.
כנסים מקצועיים מתקיימים לאורך כל השנה ומוכרים ככלי מפתח להתפתחות מקצועית. חברות הייטק רבות מאפשרות לעובדים להירשם לכנסים כאלה כחלק מתוכנית פיתוח מקצועי – וההשקעה הזו משתלמת, הן מבחינת הידע והן מבחינת חשיפה ונוכחות בקרב רשת הקשרים התעשייתית.
מכללת ג’ון ברייס מארגנת מספר כנסים בולטים שמיועדים במיוחד לאנשי הפיתוח, התשתיות והניהול בישראל:
-
DevGeekWeek – הכנס המרכזי של תעשיית ההייטק הישראלית שמתקיים מדי שנה בהרצליה. הכנס כולל סמינרים מקצועיים ומעשיים, ולאחריהם סדנאות מקצועיות שמעניקות ידע פרקטי וניסיון Hands-On בהובלת טכנולוגיות עדכניות.
-
SAPGeekWeek – כנס ייעודי לקהילת ה־SAP בישראל, עם דגש על יישומים, פתרונות ותהליכי עבודה בענן SAP. כנסים כאלה מציעים גם הכרות עמוקה עם מודולים עסקיים וטכנולוגיים המשולבים בארגונים גדולים.
-
OracleWeek – כנס טכנולוגי רחב היקף שמתרכז בטכנולוגיות Oracle, כולל ענן, AI, DevOps ופתרונות Data. הכנס משלב סמינרים, סדנאות והצגת כלי פיתוח מתקדמים של Oracle, עם מיקוד מצוין בהיבטים פרקטיים.
-
כנס חווית לקוח (CX Conference) – בשיתוף עם המי”ל, המרכז הישראלי לניהול, כנס שמיועד למנהלים ולמפתחים שרוצים להבין איך לשלב חוויית לקוח במוצר ובשירות ולהעניק לתהליכים משמעות עסקית. הכנס כולל הרצאות, פאנלים וסדנאות שמוכוונות גם להתיישבות בין הטכנולוגיה לניהול מוצר ושירות בפועל.
כל הכנסים הללו מהווים פלטפורמה עוצמתית לצמיחה מקצועית. כאשר חברות מאפשרות לעובדיהן להשתתף בהם, הן פותחות עבורם מסלול ברור לרכישת ידע מתקדם, להגברת ההשפעה בתוך הארגון ולחיזוק המעמד בקרב עמיתים ומנהלים כאחד.
קורסים מקצועיים – שדרוג הידע הקיים
קורסים מקצועיים הם אחד הכלים היעילים ביותר לשדרוג היכולות והידע של עובדים בתעשיית ההייטק. בניגוד ללמידה עצמית או התנסות בשטח בלבד, קורסים מובנים מציעים תכנית לימודים סדורה, המועברת על ידי מומחים בעלי ניסיון מעשי, ומשלבת בין ידע תיאורטי עדכני לבין תרגול Hands-On.
מכללת ג’ון ברייס ממלאת תפקיד מרכזי בזירה הזו כמפעילה של מגוון רחב של קורסים מקצועיים ייעודיים לתעשיית ההייטק, אשר מותאמים בדיוק לדרישות השוק. החל מפיתוח תוכנה בשפות מתקדמות כמו Python, Java ו־Golang, דרך קורסים מקיפים בסייבר ואבטחת מידע, ועד הכשרות מתקדמות ב־DevOps, בינה מלאכותית, מחשוב ענן (AWS, Azure, GCP), ניהול פרויקטים טכנולוגיים ו־QA. הקורסים כוללים לעיתים הכנה להסמכות בינלאומיות מבוקשות, מה שמעניק לעובדים יתרון משמעותי בשוק העבודה.
מעבר לשדרוג היכולות האישיות, הקורסים הללו מאפשרים לעובדים להרחיב את תחומי האחריות שלהם בארגון – לעבור בין פרויקטים, להיכנס לתפקידים מורכבים יותר, ולהיות שחקני מפתח בהובלת חדשנות פנים ארגונית. עבור הארגון, מדובר בהשקעה שמחזירה את עצמה: עובדים בעלי ידע מעודכן ומיומנויות חדשות תורמים לשיפור הביצועים, קיצור זמני הפיתוח והגברת האפקטיביות העסקית.
שילוב בין ידע טכנולוגי למיומנויות ניהוליות
עובדים השואפים להתקדם לתפקידי ניהול בארגון צריכים הרבה מעבר לידע טכנולוגי, הם נדרשים לפתח מיומנויות בינאישיות, כישורי הובלת צוותים, קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות, בניית אסטרטגיות עסקיות וניהול משא ומתן.
כאן נכנסות לתמונה ההכשרות הניהוליות של המי”ל, המרכז הישראלי לניהול, המציעות מגוון תוכניות ייעודיות למנהלים בכל שלב בקריירה: החל ממנהלים בתחילת דרכם, דרך ראשי צוותים ומנהלי ביניים, ועד מנהלים בכירים.
ההכשרות משלבות ידע תיאורטי עדכני עם תרגולים מעשיים, סימולציות, ניתוחי מקרה ולמידה מהצלחות וכישלונות של ארגונים בארץ ובעולם. בין התחומים הבולטים: ניהול פרויקטים, ניהול מוצר, ניהול משאבי אנוש, קורס דירקטורים, ניהול משא ומתן ותוכנית Master in Management להכשרת מנהלים בכירים.
היתרון הגדול הוא בחיבור בין עולם הטכנולוגיה לעולם הניהול – מנהלים בוגרי המי”ל לומדים כיצד להוביל צוותי פיתוח, לנהל תהליכי חדשנות, ולהשפיע על הכיוון האסטרטגי של הארגון. שילוב כזה של יכולות טכנולוגיות עם כישורי ניהול הוא מפתח לקידום משמעותי ולהשגת השפעה רחבה יותר בתוך הארגון ומחוצה לו.
לסיכום, הדרך לקידום אמיתי בהייטק ב־2025 אינה תלויה בגורם אחד, אלא בשילוב בין מספר מרכיבים משלימים:
-
כנסים מקצועיים – להיחשף לחדשנות, לפתח קשרים ולחזור עם רעיונות יישומיים.
-
קורסים מקצועיים – לרכוש ידע מעמיק ומעודכן שפותח דלתות לתפקידים חדשים.
-
הכשרות ניהוליות – לפתח יכולות הובלה והשפעה ברמה הארגונית והעסקית.
חברות שמשקיעות בעובדיהן ומאפשרות להם לשלב את שלושת המרכיבים הללו יוצרות כוח עבודה מיומן, מעודכן ומחויב. עובדים שבוחרים לנצל את ההזדמנויות האלה, הופכים לשחקנים מרכזיים בארגון שלהם, ומציבים את עצמם בעמדה מצוינת להמשך הדרך.