המאמר עוסק במגמות וכיוונים בינלאומיים אשר יבואו לידי ביטוי בשנים הקרובות גם בישראל ברמת דומיננטיות כזו או אחרת.
המשך התלות הישירה במצב הכלכלה העולמית המתאוששת
תקציבי ה-IT הם אחד הסקטורים שנפגעים מיידית ממצבי חוסר וודאות כלכליים גלובליים. לאור לקחי השנים האחרונות והקורלציה בין התנהגות השוק הגלובלי לבין צריכת ההדרכה הטכנולוגית, אנו צופים עליה של 7-11% בתקציבים שיושקעו בפעילויות הדרכה טכנולוגית בארגונים. הערכות הלקוחות הגדולים והבינוניים של ג’ון ברייס הדרכה לקראת 2011 שבאים לידי ביטוי בבניית תוכניות קורסים מסודרות ואישורי תקציב מוקדמים מראות כי הכיוון הנ”ל אכן קורה בשטח.
המשך ההתמחות הטכנולוגית הורטיקאלית תצריך ארגונים לשנות כיוון חשיבה ולעבור בחלק מפעילות ההדרכה שלהם לפעילויות גמישות, תפורות ובפורמטים ייחודיים
כמות הטכנולוגיות בהן נדרש היום כל איש מקצוע טכנולוגי לשלוט – עצומה. יתר על כן- במקרים רבים, הדרישה להתמחות בטכנולוגיה עשויה להיות מיידית ותפורה לצרכים נקודתיים של הלקוח מחד ולא לבוא לידי ביטוי במספר גדול של מומחים נדרשים לטכנולוגיה בארגון. המענה בשוק ההדרכה הטכנולוגי המתקדם בעולם קיים בצורה מגוונת של שיטות המשלבות מדריך בכיתה עם גמישות מוחלטת של התלמידים בזמני הלימוד, חומרי הלימוד והתכנים הנלמדים.
התחזקות מחלקת ההדרכה ונוכחותה בארגון
ככל שצרכי ההדרכה, איסוף הצרכים, מיפוי פערי הידע, ניהול ספקי ההדרכה ופעילויות ההדרכה נעשה מורכב יותר, כך גדלה חשיבותה של מחלקת ההדרכה בארגון, היזמות מצידה, היצירתיות שלה, הדומיננטיות מול הגופים המקצועיים בארגון ויכולת גיוס המשאבים כחלק מהיותה שייכת ברוב המקרים למחקת משאבי האנוש בארגון. בשנה הקרובה, מעריכים מומחים, יגדילו ארגונים את כח האדם במחלקת ההדרכה ב-2-4% על מנת לאפשר לארגון לייצר תוכניות הדרכה מסודרות ומאורגנות ולתת מענה לצרכיו של הארגון.
הלמידה הארגונית עולה מדרגה
המשתמשים הטכנולוגים שנהגו לערוך שימוש במערכות LMS/CMS בשנים האחרונות ייהנו בשנים הקרובות ממעבר הדרגתי של ארגונים למערכות למידה מבוססות פורטלים חכמים שמחברים יכולות “סוציאליות” ו-WEB2 עם כלי קולבורציה וניהול ידע מתקדמים.
Time is Money- אני חייב את הידע מהר!
היכולת לייצר את הידע בארגון הופכת לפרמטר קריטי ביכולת התחרות העסקית שלו. ככל שארגון יוכל להגיע למומחיות טכנולוגית מהר יותר- הוא יזכה ליתרון תחרותי על פני שאר השחקנים בשוק בסביבה הרלוונטית. לכן נראה בשנים הקרובות שני מימדים משמעותיים: הראשון- ארגונים יתמחו יותר ביכולת לזהות את הצרכים ופערי הידע הטכנולוגיים (אחריות מחלקת ההדרכה, עליה כבר דנו), ביכולת לתרגם את ה”כאב” הטכנולוגי לפתרון הדרכתי (מכל סוג שהוא). המימד השני הוא כמובן היכולת להעביר את ההדרכות במהירות, ביעילות ותוך יצירת יכולת פרודוקטיביות לעובדים ממש מ- Day 1 לאחר סיום ההדרכה.
אני, רק שאלה
בהמשך לנקודות שסקרתי עד כה ויחד איתן, ההדרכה תהפוך למוצר עם זמינות מיידית או כמו שנוסח באחד המאמרים לאחרונה “אם יש לי רק שאלה- למה אני צריך לקחת קורס שלם?”. המידע הטכנולוגי יידרש על ידי הזקוקים לו בפורמט מודולארי, זמין, ברור, קריא, מובן וכזה שניתן לבצע לו “Cut & paste”. ככזה נראה הדרכות ממוקדות, קצרות, מכוונות וממוקדות שייתנו מענה לסוגיות בוערות. חלקן של ההדרכות הללו יוצע בפורמט Video On Demand, חלקו אף ללא תשלום.
מדידה , מדידה, מדידה!
שיטות מדידת שביעות הרצון, הידע הנרכש, היכולת ליישם ואפילו החזר ההשקעה, תופסות תאוצה. חוות הדעת לכל קורס נמצאות כבר היום שנות דור ממה שהיינו רגילים עד לפני כמה שנים. מדידת שביעות רצון המנהל, מדידת החזר ההשקעה בגין ההדרכה, מדידת היכולת ליישם את החומר הנלמד וכמובן, הפרמטרים הטריוויאליים בעולם ההדרכה (יכולת המרצה, התכנים וכד’) מקבלים היום תמיכה בכלים טכנולוגיים חדשניים שמאפשרים גישה והבנה לנתונים ותובנות שיחזקו את ספקי ההדרכה שידעו לתת למשתתפים ערך מוסף מקצועי, לארגונים- החזר השקעה על ההדרכה ולמנהלים- עובדים פרודוקטיביים. מגמת התחזקות המדידה והשפעתה על התנהגות הרכישה של ההדרכה והתוכן הלימודי – רק תגבר כל זמן שהטכנולוגיה נותנת רוח גבית חזקה במיוחד למגמה.
לא לפחד מ- B-Learning
נכון. אנחנו אוהבים “להריח” את המרצה, לדעת שהוא לידינו גם כשאנחנו מתרגלים, שהוא “שלנו”, זה לא ישתנה. השאלה היא על מה אני צריך לוותר בדרך והאם יש באמת דרכים לייצר Blending של תכנים שמועברים על ידי מרצה פרונטלית בכיתה ותכנים שמועברים בשיטות מתוקשבות שונות. כבר היום מוצעות ברחבי העולם וגם בארץ (עיין ערך Mentored Learning) פלטפורמות הדרכה מתקדמות שמאפשרות ליהנות מכל העולמות. גם מרצה בכיתה וגם גמישות מוחלטת בתכנים. גם חומר (ספר אמיתי…) מקורי וגם גמישות מוחלטת בזמני ההגעה לכיתה.
Go Green
זה כבר כאן וצריך להתרגל. חומרי העזר המודפסים, להם כל כך התרגלנו תמיד- ייעלמו תוך שנתיים שלוש. למה אני צריך אותם באמת? מרכזי הדרכה מובילים בעולם כבר מספקים את החומרים רק על ידי גישה לאתרים ייעודיים תוך שהם מאפשרים גישה מכל מקום מחד ושמירה על זכויות היוצרים מאידך. התרגלנו לכתוב הערות בספר? גם לזה יש כבר פתרונות טכנולוגיים מצויינים ואז לא רק שנכתוב על ה”ספר” אלא הכיתוב ילווה אותנו גם שנים אחר כך ולא ייעלם לו בפעם הבאה שנעביר את ארון הספרות המקצועית שלנו.
מעבדות יהפכו מרוחקות. גם בנושאים שהתרגלנו אחרת
דרישות החומרה להרצת קורסים הופכות למורכבות יותר ויותר. מרכזי הדרכה רבים והולכים מספקים ללקוחותיהם סביבות עבודה מרוחקות. חלקם מגדילים לעשות ומשאירים ללקוח את סביבת הלימוד המרוחקת לעד 6 חודשים אחרי סיום הקורס!. בעולם של ענן- זה לא כל כך יקר להם, זה יחסית פשוט להרמה ותחזוקה וללקוח זה נותן המון ערכים מוספים. בפעם הבאה כשאתם קונים קורס (אפילו מושב אחד בקורס ציבורי)- תשאלו את ספקית ההדרכה שלכם האם היא יודעת לתת לכם את זה. אם היא באמת רצינית- יש סיכוי טוב שהתשובה תהיה חיובית.
חומרי הלימוד ואני
חלק גדול מחברות התוכנה והחומרה מאפשרות כבר היום לשותפי הדרכה “להעלות” חומרים איכותיים (יותר או פחות… חייבים לבדוק לפני שקונים!) ולעשות בהם שימוש בקורסים רשמיים. מדובר בערך מוסף עצום ללקוחות כיוון שתכנים רבים, נישתיים יותר, מהר יותר ובחלק גדול מהמקומות- גם איכותיים יותר. אנחנו בעולם הסוציאלי . לא?
נראה מסובך? לא ממש. בטח לא הרבה יותר מסובך מהעולם העסקי של כל אחד ואחד מאיתנו כלקוחות. עולם ההדרכה חווה שינויים ודינאמיקה, צמיחה ויצירתיות וליווי טכנולוגי מרשים. אנחנו כלקוחות – רק מרוויחים מזה.
מאת : אורי לפיד , סמנכ”ל שיווק וטכנולוגיות , ג’ון ברייס הדרכה – חטיבת ההדרכה של מטריקס